De Grand Prix van Canada gaat een uitdagend weekend worden voor de teams, denkt Pirelli-topman Mario Isola. "De teams hebben veel vraagtekens hoe het gaat verlopen."
Na een afwezigheid van drie jaar keert de Grand Prix van Canada, op het Circuit Gilles Villeneuve in Montreal, terug op de kalender. De race ontbrak in 2020 en 2021 door de strenge coronarestricties in het Noord-Amerikaanse land, maar dit jaar is Canada eindelijk terug. Maar doordat de Formule 1 al drie jaar niet meer in Canada is geweest, gaat het een lastig weekend worden voor de teams, voorspelt Mario Isola.
Vraagtekens
"De teams zitten vol vraagtekens. Het weer is vaak wisselvallig in Canada, de data die de teams hebben is drie jaar oud en we hebben dit jaar compleet andere banden. En dat alles op een circuit waar nauwelijks geracet wordt. Vergeleken met ons laatste bezoekje aan Canada zouden de coureurs meer kunnen en moeten pushen met de banden aangezien er een kleinere kans op oververhitting is", vertelt Isola in de Pirelli preview.
Strategische opties
De bandenslijtage is niet al te hoog in Montreal en dus is de winnende strategie vaak een eenstopper, maar volgens Isola is er een reële kans dat we dit jaar meer pitstops gaan zien. "Dit circuit heeft namelijk een vrij korte pitstraat. Je verliest minder dan 20 seconden. Dit zorgt voor meer strategische opties", weet de Italiaan.
Lees ook: F1 heeft focus op Zuid-Afrika voor terugkeer in 2023
Lees ook: Oscar Piastri op weg naar Williams voor stoeltje in 2023