Andretti-rijder Colton Herta heeft de pole position gepakt voor de IndyCar-race in Detroit. De Amerikaan was nipt sneller dan regerend kampioen Alex Palou. Rinus 'VeeKay' van Kalmthout koos voor een afwijkende strategie, maar kwam uiteindelijk niet verder dan de negentiende positie.
De kwalificatie van de IndyCar Series begint zoals altijd met twee kwalificatiegroepen. Deze kwalificatiegroepen worden gebaseerd op de uitslag van de laatste vrije training. Coureurs die in deze training op de even posities eindigden komen in de eerste groep en de coureurs met oneven posities in de tweede groep. Rinus VeeKay was zestiende in de laatste vrije training en werd daardoor ingedeeld in de eerste groep, waarin onder andere toppers als Will Power en Scott McLaughlin zaten.
VeeKay kiest voor alternatieve strategie
In de eerste groep koos VeeKay ervoor om voor een andere strategie te gaan. De Nederlander, die rijdt voor Ed Carpenter Racing, besloot om direct naar buiten te gaan op de zachte band, net als Santino Ferrucci (AJ Foyt Racing), maar in tegenstelling tot Ferrucci besloot de Hoofddorper om de gehele sessie op dezelfde set te blijven rijden.
De strategie van de Nederlander viel echter compleet in het water: VeeKay zat er aan het begin van de sessie nog goed bij en met nog een kleine twee minuten te gaan stond hij in de top-zes, die doorgaan naar de Fast Twelve, maar daarna begaven de banden van de Nederlander het en wisten de coureurs om hem heen met nieuwe, zachte banden hun tijden te verbeteren. De rest van de groep (op Ferrucci na) was namelijk gestart op de harde band en wisselde halverwege de sessie naar de zachte banden. Dat bleek uiteindelijk de beste strategie.
Théo Pourchaire (Arrow McLaren) snelde naar de eerste tijd met een 1:00.7000 door in de laatste seconden de snelste tijd over te nemen van McLaughlin die tweede werd. De Nieuw-Zeelander zijn teamgenoot, Josef Newgarden, die afgelopen zondag de Indy 500 wist te winnen, werd derde. Kyle Kirkwood (Andretti) werd vierde, met daarachter Power en Ferrucci op P5 en P6. Zij mochten zich op gaan maken voor de Fast Twelve, terwijl rijders als Alexander Rossi en Romain Grosjean alweer klaar waren, net als VeeKay die de tiende tijd noteerde in zijn groep.
VeeKay geeft na de sessie ook toe dat het de verkeerde strategie was. "We hadden onwijs veel problemen vanmorgen om temperatuur in de banden te krijgen, dus vandaar dat we wat anders wilden proberen", verklaart VeeKay tegenover NBC. "Het rubber op de baan voelde alleen anders aan [dan vanochtend tijdens de vrije training, red.], misschien dat dat kwam door de andere raceklasse die net voor ons reed. En toen de rest aan het einde van de sessie begon te verbeteren, hadden mijn banden het al begeven. We moesten iets proberen omdat we onwijs struggelen dit weekend. Uiteindelijk denk ik dat we niet de juiste keuze gemaakt hebben."
Lundgaard en Palou domineren in groep 2
In groep twee kwamen de coureurs die op een oneven positie waren gefinisht tijdens de laatste vrije training in actie. Deze groep werd aangevoerd door Palou, die in de laatste minuut met een 1:00.3478 de snelste tijd afpakte van Christian Lundgaard (Rahal Letterman Lanigan Racing), die de hele sessie het snelste was geweest, maar net tekort kwam ten opzichte van Palou met een 1:00.4142.
Andretti-rijders Colton Herta en Marcus Ericsson eindigden als derde en vierde, maar daarachter was het spannend om de laatste twee plekken voor de Fast Twelve. Met nog dertig seconden te gaan stonden Patricio O'Ward (McLaren) en Graham Rahal (Rahal Letterman Lanigan Racing) op de plekken vijf en zes, terwijl Scott Dixon op P7 snel onderweg was om toch nog een plek in de top-zes te bemachtigen. De Nieuw-Zeelander noteerde een 1:01.0722 en pakte daarmee P5, waardoor O'Ward eruit werd geknikkerd. De Mexicaan was echter nog bezig met een snel rondje en een late heldendaad leverde hem toch nog de vijfde plek op, waardoor Rahal, die niet verbeterde, op P7 eindigde met 0,0614 seconden achterstand op Dixon. Felix Rosenqvist, de nummer negen in het kampioenschap, noteerde de achtste tijd, maar veroorzaakte door een remfout nog een gele vlag in de laatste minuut, waardoor zijn snelste tijd werd afgenomen en hij terugviel naar P11.
Dit bericht op Instagram bekijken
Pole voor Herta, Palou komt net tekort
De Fast Twelve begon rustig en iedereen startte op de harde banden. Lundgaard was op dat moment het snelste, voor McLaughlin en Power. Met nog iets minder dan vier minuten te gaan, werd er plots met de rode vlag gezwaaid, nadat O'Ward stil kwam te staan in bocht 5. De Mexicaan probeerde net voor diezelfde bocht uit de weg te gaan voor Kirkwood, maar bij het naderen van de bocht liet hij zijn auto afslaan. Hij verloor hierdoor zijn twee snelste ronden, waardoor hij twaalfde werd.
Nadat de sessie werd hervat, sprong Palou naar de eerste tijd, maar werd even later naar P2 verwezen door Herta, die eerst een 1:00.5189 reed en vervolgens verbeterde naar een 1:00.2304. Kirkwood werd tweede, gevolgd door Dixon op de derde plaats. McLaughlin, Palou en Newgarden pakten de resterende plekken die recht geven op de Fast Six, die strijden om de pole position.
In de Fast Six ging McLaughlin naar P1 met een 1:01.3046, maar Herta reageerde met een 1:01.1164 en pakte met nog geen twee minuten te gaan de eerste plek.
De snelste twee werden echter gepasseerd door Newgarden en later door Palou die een 1:00.6995 noteerde, voordat Herta onder de tijd van de Spanjaard dook met een 1.00.5475. Kirkwood zette een 1:00.9220 neer, maar verloor zijn snelste twee tijden nadat hij een rode vlag had veroorzaakt doordat hij zijn auto had laten afslaan na een remfout in bocht 1.
De pauze zorgde voor een shootout van één ronde, maar niemand wist meer te verbeteren. Zo bleef Herta, die hiermee terugsloeg na zijn dramatische crash tijdens de Indy 500, bovenaan, voor Palou, terwijl Newgarden en McLaughlin respectievelijk derde en vierde werden. Dixon eindigde als vijfde en Kirkwood als zesde.
Rinus VeeKay zal vanaf de achttiende plek moeten komen morgen om 18:00 Nederlandse tijd op het stratencircuit in Detroit. De Nederlander was negentiende, maar pakt een plekje door de gridstraf van Graham Rahal.
Dit bericht op Instagram bekijken
Lees ook: Gridstraf voor Rahal en Simpson in Detroit
Lees ook: McLaren positief verrast door goed werkende upgrade
Lees ook: F1 wil grotere verschillen tussen livery's in 2025