McLaren positief verrast door goed werkende upgrade

door Amber Buwalda
Lando Norris Monaco 2024

McLaren zegt op zoek te zijn naar een verklaring voor het onverwachte succes van hun recentelijk geïntroduceerde upgrade. Het team uit Woking is blij met de reeds gemaakte stappen en goede resultaten, maar hoopt de verrassende verbeteringen beter te kunnen begrijpen.

Tijdens de Grand Prix van Miami introduceerde McLaren hun eerste grote upgrade voor de MCL38. Dit leverde Lando Norris direct zijn allereerste overwinning op. De extra performance die het team van McLaren sinds dat weekend heeft gevonden, was volgens teambaas Andrea Stella cruciaal voor de overwinning van de Brit. Met de nieuwe upgrade werd Lando Norris vervolgens tweede in Imola, terwijl Oscar Piastri tweede werd in Monaco. Miami, Imola en Monaco zijn drie verschillende soorten circuits, maar toch stond McLaren er op elk circuit goed bij.

'Dat is voor ons een raadsel'

Hoewel McLaren dolblij is met de positieve resultaten sinds de nieuwe upgrade, blijft de herkomst van een deel van het grote succes van de upgrade enigszins onzeker. Een nieuwe vloer en een nieuwe indeling van de sidepods heeft ervoor gezorgd dat de MCL38 beter presteert in de bochten op lage snelheid. De low-speed corners waren tot nu toe een van de minder sterke punten van het team uit Woking, al lijkt dit probleem nu verleden tijd. Teambaas Andrea Stella noemt het 'van cruciaal belang' dat de bron van de verrassend succesvolle upgrade achterhaald wordt. ''We hadden eigenlijk alleen verwacht dat we meer downforce zouden hebben. De auto lijkt zich nu ook op lage snelheden beter te gedragen - zelfs beter dan we hadden verwacht, eigenlijk. Dat is goed nieuws. Voor ons is het nog steeds een raadsel waarom de auto nu opeens zoveel beter lijkt qua lage snelheden’’, vertelt Stella tegen Motorsport.com.

Grote kans voor verdere ontwikkeling

Stella hoopt dat McLaren het ontstane raadsel van deze upgrade weet op te lossen zodat ervan geprofiteerd kan worden in de toekomst. ''Het deel van de upgrade dat mogelijk beter werkt dan verwacht is overal effectief, het is niet specifiek voor circuits met lage snelheden. Het is wel duidelijk dat we deze ontwikkeling heel goed moeten gaan begrijpen zodat we de juiste informatie hebben om ons verder te ontwikkelen. Het is een grote kans voor de verdere ontwikkeling van de auto. Het lijkt heel voordelig te zijn voor onze rondetijden en het maakt ons een stuk competitiever op circuits met veel bochten op lage snelheid.''

Lees ook: Helmut Marko over Alpine-incident: "Schorsen kan niet"

Lees ook: F1 wil grotere verschillen tussen livery's in 2025

Lees ook: Fout van Ocon in Monaco kan het einde betekenen

door Amber Buwalda

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden