Richard de Groot zeer ontevreden over Dakar stage 5

07 jan 2022 door Olav van Boxtel
Header liveblog 1 Bahrein

Met zijn Iveco van 1100pk hoopt Richard de Groot de komende etappes hogere ogen te gooien dan tijdens de donderdagstage voor het Fireman Dakar Team. De Nederlander was ontevreden over stage 5 en is dan ook niet van plan hier veel woorden aan vuil te maken. De Groot gooit het tegenover Grand Prix Radio dan ook over een andere boeg en vertelt liever over zijn brute machine waarmee hij het landschap in Saoedi-Arabië trotseert.

"Stage 5 was kort gezegd slecht. Het heeft dan ook weinig zin hier veel over te vertellen", start De Groot. "Het lijkt me daarom leuker wat over ons monster te vertellen", waarmee hij doelt op zijn 1100pk Iveco, waar hij de Dakar mee rijdt. "Wij rijden met de Iveco Powerstar en hebben een 13 liter motor erin liggen. Deze ligt ook in de meeste vrachtwagen. Wij hebben wel iets meer pk onder de motorkap."

Bolide ontplooien

"Het gewicht van de auto is zo'n 9.300 kilo. Als hij leeg is gooi je er wat diesel en reservebanden in en dan zitten we op ongeveer 10 ton aan gewicht. Vermogen zat dus om die 10 ton omhoog te gooien." Naast het absurde gewicht en vermogen van de Iveco van De Groot, zitten er ook flinke banden onder de bolide. "Wij rijden met 22 inch banden, die ook onder de meeste vrachtwagens zitten, alleen rijden wij met hoge noppen. Als het een harde ondergrond betreft rijden we met hoge noppen, rijden we op zacht zand, gebruiken we lage noppen."

"Het mooie van de banden is vooral dat wij ze op kunnen pompen en leeg kunnen laten lopen tijdens het rijden", vervolgt De Groot. "Dat vind ik persoonlijk dan wel weer een leuk feitje."

Richard de Groot 1
Richard de Groot tijdens Dakar Rally 2022

Snelheden

Wat kan zo'n 10 tonner nu eigenlijk aantikken op de snelheidsmeter? "Hij kan harder, maar wij mogen maar 140 kilometer per uur. Over de duinen en over de stenen, is dat wel echt een mooie snelheid." Tijdens de Dakar verschillen de snelheden wel een beetje ten opzichte van het maximaal haalbare van de Iveco-truck. "Tijdens de Dakar rijden wij ongeveer 6.000 kilometer. Als je hier een gemiddelde snelheid over neemt, rijden wij ongeveer 87 kilometer per uur door alle omstandigheden. Dat is serieus snel."

Een truck kan dan wel snel zijn, maar het belangrijkste is natuurlijk de finish halen. "De snelheid is leuk, maar natuurlijk moet onze truck wel heel blijven. Het mooie is, als hij het blijft doen, kunnen we jullie blijven updaten", grapt de ontspannen Nederlander tot slot richting het adres van Grand Prix Radio.

Up-to-date blijven

Met die uitsmijter slaat Richard de Groot de spijker op zijn kop, want natuurlijk kun je bij Grand Prix Radio elke Dakar Rally-updates blijven zien, naast het gebruikelijke nieuws over alle andere raceklassen. Mis niks en houdt de website en app in de gaten!

 

Lees meer: Esteban Ocon hoopt te kunnen vechten met Verstappen en Hamilton in 2022

Lees meer: Mattia Binotto ziet geen obstakels in gesprekken over contractverlenging Carlos Sainz

Lees meer: Helmut Marko: "Verstappen nu al beter dan Vettel"

07 jan 2022 door Olav van Boxtel

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen