Het team van Alpine behaalde in 2023 niet de gewenste resultaten en probeerde de verliezen met hun huidige F1-bolide zoveel mogelijk te beperken. Volgens Matt Harman, technisch directeur bij Alpine, ligt de focus voor het team voornamelijk op het nieuwe motorreglement dat in 2026 geïntroduceerd gaat worden.
Het team van Alpine heeft een lastig seizoen achter de rug. Met 120 punten en slechts twee podiumplaatsen finishte het team uit het Verenigd Koninkrijk als zesde in het constructeurskampioenschap. Matt Harman, technisch directeur bij Alpine, denkt dat het team op aerodynamisch vlak gedurende het seizoen is ingehaald door andere teams. ''We hebben aan het begin van het seizoen wel wat terrein gewonnen, maar er waren een aantal teams die een grotere stap hebben gezet dan wij. Dat heeft te maken gehad met de ontwikkeling van onze auto en in hoeverre we de auto kunnen belasten. We raakten een plafond waardoor we geen grote stappen meer konden zetten op korte termijn,'' aldus Harman tegen F1.com. Alpine erkent dat hun krachtbron wellicht minder effectief is dan de krachtbron van hun rivalen. Omdat de huidige regelgeving tot eind 2025 van kracht is, kunnen ze momenteel weinig doen en moet het team andere oplossingen vinden.
Nieuwe regels in 2026
Volgens Harman kijkt het team van Alpine dan ook reikhalzend uit naar 2026, het jaar waarin het motorreglement wordt aangepast. Tot die tijd is het een kwestie van uitzitten voor Alpine. ''We hebben besloten om ons op de toekomst te concentreren. We zullen de komende twee jaar met de huidige krachtbron omgaan door zoveel mogelijk verliezen weg te nemen en alles te doen wat we binnen deze regelgeving kunnen doen. Onze focus ligt op de toekomst en de reglementen voor 2026, maar ook op de auto’s die we tussen nu en dan nog moeten maken. Daar hebben we wel een aantal grote ideeën voor.''
Foto: Alpine Media Pool
'Waren vorig jaar niet waar we wilden zijn'
Toen duidelijk werd dat de A523 geen succesverhaal zou worden voor Alpine in 2023, werd al snel besloten om de focus te richten op de auto voor het aankomende Formule 1-seizoen. ''We weten dat we vorig jaar niet waren waar we graag hadden willen zijn,'' reflecteert Harman. ''We wisten dat onze ontwikkelingen voor de auto een beetje stagneerden vanwege de beperkingen die we hadden. We zijn daarom al heel vroeg begonnen aan de auto voor het aankomende seizoen. De auto is bijna compleet vernieuwd voor het aankomende seizoen. We hebben al een grote stap gezet, maar we zijn er nog niet helemaal.''
Lees ook: Carlos Sainz jr. viert de Dakar-titel van zijn vader
Lees ook: Aston Martin: Mindere resultaten niks te maken met nieuwe fabriek
Lees ook: Ayao Komatsu: “Geen tijd te verliezen”