Voordeel teams die porpoising onder controle krijgen

alonso sprint imola

Teams die porpoising als eerste oplossen, zijn in het voordeel. Tijdens de eerste testdagen in Barcelona blijken de nieuwe auto's hier erg gevoelig voor te zijn, iets dat ze in de simulator en de windtunnel niet hadden voorzien.

Dat de auto's van 2022 anders zouden reageren op het asfalt was voorzien, maar het probleem van porpoising is zeker onderschat, vindt Mattia Binotto, teambaas van Ferrari. "Op enig moment zullen alle teams hiervoor een oplossing vinden, maar degene die dit probleem als eerste weet op te lossen, begint dit seizoen met een groot voordeel", aldus Binotto. Met maar liefst 439 ronden op de teller, de meeste van alle teams, heeft Ferrari veel meters gemaakt om de auto beter te begrijpen.

ferrari test barcelona dag 1

Nabootsen lastig

Om in te schatten hoe de auto zich gedraagt op de baan maken de teams gebruik van een simulator en windtunnel. Volgens Frederic Vasseur, teambaas van Alfa Romeo, is het echter lastig om dit effect na te bootsen. Daarom waren veel teams niet voorbereid op dit probleem. "Het wordt een leerproces om de nieuwe auto's te begrijpen en te optimaliseren", zegt Mattia Binotto.

Efficiënte oplossing

Vasseur is het eens met Binotto dat ieder team een oplossing zal vinden voor het 'stuiteren' op hoge snelheden, maar onderstreept dat het belangrijk is om hierbij efficiënt te blijven. "We willen de performance optimaliseren, zonder concessies te doen". In de aanloop naar de volgende testdagen in Bahrein blijven de teams door ontwikkelen. Het wordt interessant te zien of er dan teams zijn die al een oplossing hebben gevonden.

Lees ook: Russell heeft oplossing voor porpoising

Lees ook: Portimão in beeld als vervanger Rusland

Lees ook: Kvyat doet oproep: Politiek en sport gescheiden houden

 

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen