Vraagtekens rondom legaliteit vloer Red Bull

door Gijs Leuvenink
RBRBahrain2023

Het team van Red Bull staat er goed voor, maar er heersen in de paddock vragen over of de vloer van de wagen conform de regels gebouwd is. Volgens Auto, Motor und Sport ligt de auto mogelijk te dicht op het asfalt.

Volgens het Duitse medium klinken er geluiden dat het team van Red Bull te laag rijdt, waardoor er meer slijtage aan de vloer is dan toegestaan. Het dicht bij de grond laten rijden is beter voor het genereren van downforce en aerodynamischer. Dit zou betekenen dat de Oostenrijkse renstal met een illegale vloer rondrijdt.

Vijftien millimeter

Auto, Motor und Sport weet te melden dat het hoogstwaarschijnlijk om de nieuwe regelgeving rondom de vloeren gaat om het porpoising-probleem van vorig jaar aan te pakken. De vloeren moeten vijftien millimeter hoger afgesteld worden en ook de diffuser moet hoger gepositioneerd worden. Red Bull zou deze regel aan hun laars gelapt hebben.

RBRBahrainPerez2023

FIA

De FIA heeft nog niet gereageerd, maar mocht de autosportfederatie besluiten dat het inderdaad niet legaal is moet Red Bull met een oplossing komen. Dit zou dan ook gepaard gaan met minder downforce en dus minder snelheid.

Lees ook: Fernando Alonso laat snelheid zien tijdens de tweede vrije training

Lees ook: Pérez snelste in eerste training van het seizoen

Lees ook: Hero or Zero: Grand Prix van Bahrein: VT 1 & VT2

door Gijs Leuvenink

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden