Ex-Formule 1-coureur Alexander Wurz vindt dat F1-racedirecteur Niels Wittich niets te verwijten valt over de regen aan track limits-waarschuwingen in Oostenrijk. Wurz denkt tevens dat het probleem in Paul Ricard erger wordt.
43 keer kwam er een waarschuwing voor het overtreden van de track limits vorige week in Oostenrijk. Verschillende coureurs en andere F1-prominenten spraken zich uit over het overschrijden van de baanlimieten. Met het uitloopstrookmania in Paul Ricard als volgende stop lijkt het erop dat we wederom een weekend krijgen vol track limits-meldingen. Alexander Wurz, voorheen F1-coureur bij Benetton, McLaren, Wiliams en Honda, vindt dat de racestewards hiervoor niet aansprakelijk zijn. Dat laat hij weten in een interview met het Oostenrijkse blad Kronen Zeitung.
Wittich
''Coureurs en fans moeten wennen aan een nieuwe racedirecteur. Je kunt Niels Wittich niet de schuld geven. Hij hanteert alleen de regels die hij krijgt.'' Wurz reageert ook op de voorspelling die Verstappen maakte over nog een track limit-drama in Frankrijk. ''Ja, dat kan nog erger worden.''
Natuurlijke track limits
Wurz legt ook uit waarom het circuit in Le Castellet zoveel uitloopstroken heeft. ''Paul Ricard was eigenlijk gebouwd als testbaan en voor amateurraces. Daarom is het extreem duur om grindbakken aan te leggen en dagelijks te onderhouden.'' Toch ziet Wurz grindbakken als één van de mogelijke oplossingen. ''Natuurlijke track limits zijn het beste. Denk hierbij aan gras en grind waar je fouten direct worden afgestraft.''
📍 Circuit Paul Ricard 🇫🇷#HaasF1 #FrenchGP pic.twitter.com/h1oG0BMAjs
— Haas F1 Team (@HaasF1Team) July 21, 2022
Tennis
Ook heeft hij een idee hoe hij het zou aanpakken als racedirecteur. ''Ik zou gaan voor een strenge maar pragmatische aanpak. Waar er grind ligt achter de lijn ben je niet zo streng, waar er asfalt ligt achter de kerb ben je wel streng. Het gaat erover of er een voordeel uit gehaald wordt of niet. Nu doen we net alsof het tennis is waar de lijn, de duidelijke limiet is. Het is een probleem dat we al hebben sinds de introductie van asfaltuitloopstroken. Dat gaat hand-in-hand met de introductie van de FIA kerbstones onder Charlie Whiting. Niemand wil deze sausage kerbs als gevaarlijke ramp.''
Lees ook: F1 aan Tafel: Mercedes gaat last krijgen van nieuwe maatregelen
Lees ook: Jeroen Bleekemolen blikt vooruit op Grand Prix van Frankrijk
Lees ook: Sergio Pérez wil terugslaan in Frankrijk