Nadat de teambaas van het Alpine F1 Team, Bruno Famin, een kleine twee maanden geleden al aangaf dat het Franse F1-team niet te koop is, heeft Renault-baas Luca de Meo dit nog maar eens extra benadrukt.
Het Alpine F1 Team is het 2024-seizoen begonnen met teleurstellende resultaten. De Franse formatie heeft na acht Grands Prix slechts twee punten verzameld en staat zodoende op een negende plaats in het constructeurskampioenschap. Naast de matige baanprestaties is het ook op intern vlak al jaren een rotzooi bij het team uit Oxfordshire. Zo vertrokken er sinds 2021 meerdere belangrijke personen bij de Franse renstal: Alain Prost, Pat Fry, Laurent Rossi, Cyril Abiteboul en Alan Permane. En daar kwamen na de slechte wintertest en eerste race van 2024 ook nog technisch directeur Matt Harman en hoofd aerodynamica Dirk de Beer bij.
De Meo: "We zullen op geen enkele manier opgeven"
Door alle onzekerheid binnen de renstal werd er gespeculeerd over een mogelijke verkoop van de Franse renstal. Zo maakte Motorsport.com begin april bekend dat een grote autofabrikant het Alpine F1 Team zou willen overnemen, maar deze geruchten werden destijds door teambaas Bruno Famin al de kop in gedrukt.
Nu heeft Renault-baas Luca de Meo in gesprek met Autocar nog eens extra benadrukt dat het Alpine F1 Team ondanks de vele wisselingen in het management en de slechte prestaties niet te koop is. "Ik wil dit heel duidelijk maken. We zullen op geen enkele manier opgeven. Het is niet mijn stijl. We zullen niet eens een deel verkopen. Wij hebben het geld niet nodig. Ik heb links en rechts mensen gehad die aanbiedingen deden en er vervolgens in de pers over spraken. Maar wij zijn niet geïnteresseerd. Het zou stom zijn en ik zal het niet doen", zo is de Italiaan duidelijk.
Bron: Alpine F1 Team
Weer terug bij af
Alpine stond er de afgelopen jaren prima voor. Nadat het Franse team bij de terugkeer in de Formule 1 in 2016 slechts negende eindigde in het kampioenschap voor de teams, wist Alpine vanaf 2017 standaard in de top zes van het constructeurskampioenschap te finishen. In 2018 en in 2022 veroverde het team zelfs de vierde positie in het kampioenschap achter de drie topteams: Mercedes, Ferrari en Red Bull.
De Franse renstal slaagde er dus wel in om aan het langste eind te trekken in de strijd met de kleinere concurrenten, maar dat was niet het doel van Alpine. Al vanaf de terugkeer in de Formule 1 had het Franse team zijn zinnen gezet op het doorbreken van de top drie, maar de aansluiting met topteams bleef al die tijd uit, ondanks het doel om op korte termijn zelf de titel topteam te mogen dragen. Vorig jaar leek het team van Pierre Gasly en Esteban Ocon - laatstgenoemde zal aan het einde van jaar vertrekken bij de Franse renstal - een stap gezet te hebben door meerdere malen op het podium te eindigen, maar nu lijkt het team weer terug bij af te zijn.
Alpine heeft, om de problemen op te lossen, inmiddels veel wijzigingen doorgevoerd op managementniveau en volgens De Meo 'komt er meer aan'. Op de baan zelf ziet De Meo wat verbeteringen ten opzichte van de seizoenstart, maar de 56-jarige Italiaan gelooft dat de oorzaak van het probleem drie of vier jaar geleden al begon. "Toen we in 2014 aan het hybridetijdperk begonnen, presteerde onze motor niet. We waren wereldkampioen met Red Bull, maar met de hybride ging het mis. Zelfs de motor die we in 2021 ontwikkelden had elke ronde een nadeel van 0,2 tot 0,5 seconde. En dit jaar hebben we het verpest met de auto. Als je alles combineert, zijn we maximaal 1,5 seconde verwijderd van waar we moeten zijn."
"We verdienen het momenteel niet om een topteam te zijn"
Sprekend over zijn uiteindelijke verwachtingen riep De Meo op tot verbetering: "Alpine zou een van de teams in de F1 moeten zijn met de breedste schouders, omdat het de steun heeft van de Renault Group. Ik denk niet dat we het momenteel verdienen om een topteam te zijn, maar we zijn niet in de F1 om toeristen te zijn, dus we moeten hard werken. Voor dit jaar en 2025 zullen we proberen met de huidige opzet en vervolgens proberen de zaken goed te krijgen voor de volgende cyclus. Dat is de uitdaging. Maar we zullen er alles aan doen om een competitief team te zijn."
Lees ook: FIA maakt nieuwe reglementen bekend: zo ziet de F1-auto er in 2026 uit
Lees ook: Wie rijdt er voor Alpine in 2025?
Lees ook: Liam Lawson: "Ik weet niet goed waar ik bij pas"