Hero or Zero: Grand Prix van Azerbeidzjan: de race

Pierre Gasly in Auto - Foto

Coureurs die hun auto in de muur prakken, opvallende boordradio’s en teams die er verrassend snelle rondjes uitpersen; een raceweekend heeft over het algemeen flink wat in petto. Wie verbaast er en wie stelt er juist teleur? In de rubriek Hero or Zero zet Grand Prix Radio de sterkste en zwakste prestaties voor je op een rijtje. Met in deze aflevering de race voor de Grand Prix van Azerbeidzjan, met onder andere ontploffende Ferrari-motoren, een ijzersterk Red Bull en het stuiteren van Mercedes. 

Hero

Red Bull

Het lukt het team van Red Bull om beide auto's heel door de straten van Bakoe te krijgen. Na een goed weekend in Monaco lukt het in Bakoe ook weer om een goede prestatie neer te zetten. Deze keer wordt dat beloond met een één-twee, lopen ze verder uit in het constructeurskampioenschap en staan beide coureurs op P1 en P2 in het wereldkampioenschap. Dit allemaal door betrouwbaarheidsproblemen bij Ferrari. Volgend weekend wordt er in Canada geracet. Op een circuit met weer een lang recht stuk. Hopelijk kan Red Bull dan weer profiteren van hun snelheid en wellicht van problemen bij Ferrari. 

Pierre Gasly

Hij is weer terug! Het heeft een aantal zware weekenden voor hem, maar ook voor het team gekost, maar hij staat er weer bij als best of the rest. Het hele weekend liep al goed voor het team van AlphaTauri. P6 en P8 in de kwalificatie en P5 voor Pierre Gasly in de race. Een absoluut hoogtepunt voor het team. Gasly lag lang op P4, maar moest het helaas afleggen tegen Lewis Hamilton. Hij probeerde zichzelf te verdedigen, maar van het team moest hij de auto heel thuis brengen en moest het gevecht dus laten schieten. Desondanks was het een mooie race voor de Fransman. Wellicht kan hij deze lijn voortzetten in Canada. 

Zero

Ferrari-motoren

Het zat er al aan te komen voor de coureurs met een Ferrari-motor. De betrouwbaarheid van de motor is er niet en dat was te merken vandaag. Maarliefst vier auto's met een Ferrari-motor hebben de finishlijn niet gehaald. Het begon met Carlos Sainz, die zijn auto in een uitloopstrook moest zetten. Uiteindelijk bleek het een hydraulisch probleem voor de Spanjaard. Daarna was Charles Leclerc aan de beurt. Zijn motor hield ermee op en er kwam wat rook uit de achterkant. Hij wist hem nog naar de pits te rijden, maar het was een dramatische dag voor het team van Ferrari. Guanyu Zhou was het volgende slachtoffer, zijn probleem is niet bekend, maar het is aannemelijk dat het met de betrouwbaarheid te maken heeft. Als laatste was het de beurt van Kevin Magnussen. Ook zijn motor ontplofte, net zoals bij Leclerc. Hij wist zijn auto veilig aan de kant te zetten. Er is dus werk aan de winkel voor de teams met een Ferrari-motor, want volgende week is er al weer een nieuwe race.

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

Mercedes

Misschien apart dat ze bij de zero staan met een P3 en P4, maar dat is niet vanwege de coureurs. De auto is dusdanig verkeerd gebouwd dat George Russell en Lewis Hamilton gewoon fysieke klachten krijgen als ze er in rijden. Het porpoising was nog nooit zo heftig als op dit circuit. Russell klaagde na afloop over pijn in zijn hele lichaam. Hamilton klaagde tijdens de race al over zijn rug en kwam niet gemakkelijk de auto uit. Mercedes moet echt gaan kijken naar mogelijke veranderingen, het is voor de coureurs niet haalbaar om met deze auto het seizoen uit te rijden zonder grote fysieke ongemakken. Volgende race in Canada gaat ook niet makkelijk worden, want daar is net als op Bakoe een lang recht stuk. Juist met een lang recht stuk stuitert die auto veel. 

Lees ook: George Russell: Het stuiteren is niet altijd makkelijk

Lees ook: Charles Leclerc: Nog een DNF, het doet gewoon pijn

Lees ook: Sergio Pérez: Goed teamresultaat

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden

Stel een vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen