Red Bull ziet in Bakoe of DRS-problemen zijn opgelost

door Tim Koenders
Oracle Red Bull Racing auto

Red Bull Racing gaat in Bakoe pas zien of de DRS-problemen waar het team tijdens de Grand Prix van Spanje mee te maken kreeg echt zijn opgelost. Dit komt doordat de DRS in Monaco op veel lagere snelheid geopend wordt in vergelijking met andere circuits.

De DRS werd in 2011 geïntroduceerd en is sindsdien het hulpmiddel om in te halen in de Formule 1. Zonder de openklappende achtervleugel is het nagenoeg onmogelijk om een auto die net iets minder snel is in te halen. In 2021 had Red Bull tijdens verschillende Grands Prix problemen met het systeem. Wanneer de achtervleugel openging klapperde deze vaak op hoge snelheid. Ook dit jaar lijkt Red Bull weer een probleem te hebben. Tijdens de Grand Prix van Spanje probeerde Max Verstappen zijn DRS te gebruiken om George Russell in te halen. Sommige rondes ging de achtervleugel gewoon open maar niet altijd. Dit leidde tot veel frustratie bij de Nederlander.

We hebben ervan geleerd

Het team heeft hard gewerkt aan een oplossing en in Monaco werkte het allemaal weer. Maar volgens hoofdengineer Paul Monaghan gaan we aankomend weekend in Bakoe pas zien of het echt is opgelost. “We hebben zelf voor de problemen gezorgd, het is pijnlijk maar we hebben ervan geleerd. Een groep slimme mensen heeft het onderzocht, zij hebben in korte tijd geweldig werk geleverd.” Dat liet Monaghan weten volgens Motorsport.com. “Elk circuit is weer anders dus we moeten erop blijven letten. In Monaco gaat de DRS open bij een snelheid van 160 kilometer per uur, in Bakoe is dat bij ongeveer 300 kilometer per uur. Er komt dan een andere druk op de vleugel.”

Lees ook: Mattia Binotto: Fouten GP Monaco gaat ons sterker maken

Lees ook: Christian Horner: Pérez vrij om met Verstappen te vechten

Lees ook: Werkdruk in de autosport tegengaan, maar hoe?

door Tim Koenders

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden