Sergio Pérez heeft de Grand Prix van Italië als zesde afgesloten, waar hij redelijk tevreden mee is. Hij had graag Lewis Hamilton ingehaald, maar met een brandende disc rechtsvoor, mag de Mexicaan blij zijn dat hij de race überhaupt heeft uitgereden.
Pérez kwam verrassend vroeg de pits in om zijn medium banden te wisselen voor een set harde banden. Al vrij snel bleek dat deze pitstop niet uit luxe werd gemaakt: "Mijn disc rechtsvoor stond in brand. We zijn direct de pits ingegaan, en hebben nog een aantal ronden doorgereden met disc aan de rechter voorwiel in brand. Op de harde band moest ik de remmen enorm in de gaten houden, om te zorgen dat het verholpen zou worden."
Terminamos este maratón de 3 GPs seguidos. Hoy nada nos salió desde el primer stint, que se comprometió con una bloqueada y tuvimos que parar muy temprano, aun así recuperamos puntos para el campeonato.
— Sergio Pérez (@SChecoPerez) September 11, 2022
Regresamos al simulador desde hoy y el martes volvemos al auto. #ItalianGP pic.twitter.com/kd29JxkPiN
Gemaximaliseerd
Pérez ving de race als dertiende aan, hij was een van de vele coureurs met een gridstraf aan zijn broek. Vanaf dat moment leek een finish in de top vijf zeker nog mogelijk, maar na het brandende voorwiel was dat van de baan. "Na wat er zo vroeg in de race is gebeurd, is dit het hoogst haalbare resultaat." Pérez heeft de ronde voordat de safety car van kracht werd, nog wel de snelste raceronde binnengehaald. Omdat de race is uitgereden achter de safety car, heeft niemand deze meer van hem kunnen afpakken. Pérez verlaat Monza dan ook met negen punten in zijn zak.
Geen kans gekregen
De Mexicaan is richting het einde van de race, maar nog voor de safety car, naar binnen gekomen voor een nieuwe set softs. Hierbij heeft hij onder andere een positie verloren aan Lewis Hamilton. Achteraf baalt hij daarvan, omdat hij door de safety car geen mogelijkheid heeft gehad om deze positie terug te winnen. "Helaas ben ik de positie aan Lewis [Hamilton] verloren. Voor mijn gevoel kon ik tot het einde door op de harde band. Als we tot het einde konden racen op de zachte band, dan hadden we hem terug kunnen pakken. De safety car kwam op het verkeerde moment", zo vertelt hij tegenover F1.com.
Lees ook: Hero or Zero: Grand Prix van Italië: de race
Lees ook: Pierre Gasly blij met P8: Is het hoogst haalbare
Lees ook: Nicholas Latifi: Na de eerste stint was de race over