Sergio Pérez beweert dat hij en Red Bull vooruitgang hebben geboekt in het begrijpen van de fijne kneepjes van zijn auto. De Mexicaan kende een lastig 2023-seizoen in de RB19, maar denkt dat hij beter voorbereid is om zo goed om te kunnen gaan met de nieuwe RB20.
Sergio Pérez startte sterk aan het F1-seizoen in 2023. De Mexicaan won in Saudi-Arabië en in Azerbeidzjan, waarmee hij twee van de eerste vier Grands Prix wist te winnen. De Mexicaan pakte daarna ook nog pole position tijdens de GP van Miami, maar hij wist die race niet te winnen, want teamgenoot Max Verstappen ging vanaf P9 alsnog met de overwinning aan de haal.
Mindere reeks vanaf GP Monaco
In Monaco crashte de 34-jarige Red Bull-coureur hard in Q1, waardoor hij vanaf P20 moest starten en geen punten kon pakken in de smalle straten van het prinsdom. Ook in Spanje, Canada, Oostenrijk en Groot-Brittannië wist de Mexicaan niet in Q3 te komen. En ook de laatste zeven races van het 2023-seizoen legde de zwakte van de Mexicaan bloot: zijn snelheid over één ronde. Tijdens de laatste zeven Grands Prix behaalde de 34-jarige coureur een gemiddelde kwalificatiepositie van 8,8. Hierdoor moest Pérez veel inhaalraces rijden, wat hem veel punten kostte, want Verstappen startte steeds vanaf pole en schreef de ene na de andere Grand Prix-overwinning op zijn naam. Uiteindelijk eindigde Pérez wel tweede in het kampioenschap voor de rijders, maar wel met een enorme achterstand op zijn Nederlandse teamgenoot van maar liefst 290 punten. Dit betekende het grootste verschil ooit in het kampioenschap tussen de nummers één en twee.
Gedurende het 2023-seizoen probeerde de Mexicaan samen met zijn team aanpassingen aan zijn auto te maken, om er zo voor te zorgen dat de Mexicaan zich meer op zijn gemak ging voelen in de auto. Deze veranderingen werkten averechts voor de Mexicaan waardoor hij zich juist nog minder comfortabel in de auto ging voelen. "We hadden wat problemen tijdens de ontwikkeling van de auto", legde de Mexicaan uit tegenover Motorsport.com. "En de manier waarop we die problemen probeerden te verbeteren betekende dat we alleen maar de prestaties uit de auto haalden, en niet noodzakelijkerwijs sneller gingen. Het comfortabeler maken betekent niet noodzakelijkerwijs sneller. Qatar en Japan waren de dieptepunten van het seizoen, waar we veel dingen begrepen."
(Bron: Red Bull Content Pool)
Betere aanpak voor RB20
Voorafgaand aan de GP van Amerika heeft Pérez veel tijd doorgebracht op de simulator. Deze inspanningen hebben de Mexicaan naar eigen zeggen een betere aanpak opgeleverd, wat hem moet gaan helpen om beter om te kunnen gaan met de nieuwe RB20.
“Ik denk dat we veel dingen begrepen hebben", vertelt de 34-jarige Mexicaan. "Het is mijn vierde jaar bij Red Bull en ik verwacht dit jaar op mijn best te zijn. We werkten aan het begrijpen van de moeilijke races, waarom ze zo moeilijk waren, de richting die we insloegen met de auto, hoe we dingen overcompenseerden en de auto niet noodzakelijkerwijs beter maakten. Ik denk dat we dat allemaal hebben geleerd."
Pérez denkt dat deze aanpak ook tot meer consistentie moet leiden voor het aankomende seizoen. "Ik wil elke kans maximaliseren om zo in een vroeg stadium een heel sterke basis te krijgen. En dat gewoon het hele seizoen door te kunnen zetten en mezelf te ontwikkelen door het seizoen", besluit de Red Bull-coureur.
Lees ook: Verstappen rijdt eerste kilometers in RB20 op Silverstone
Lees ook: Sidepods Red Bull alleen voor eerste drie Grands Prix ontworpen
Lees ook: Leclerc wist van Ferrari's Hamilton-plan bij tekenen nieuw contract