Williams-coureurs Alexander Albon en Logan Sargeant kijken uit naar de Grand Prix van Las Vegas, die aankomend weekend op de planning staat. Beide coureurs zijn optimistisch over de kansen voor het Britse team, omdat de verwachte koude temperaturen en de lange rechte stukken de sterke punten van de FW45 moeten versterken.
Tijdens het grand prix-weekend in Las Vegas worden er koude temperaturen verwacht. Aangezien de kwalificatie zaterdag pas om middernacht op het programma staat en de race zaterdagavond om 22:00 uur lokale tijd pas begint, wordt er verwacht dat de omgevingstemperatuur slechts tussen de vijf en tien graden Celsius zal zijn. Williams-coureurs Alexander Albon en Logan Sargeant kunnen prima leven met dit vooruitzicht. Zij denken namelijk dat de koude temperaturen een voordeel zullen zijn voor het team van Williams. Daarnaast moeten de lange rechte stukken ook een voordeel opleveren voor het Britse team.
"Hoge temperaturen helpen ons niet. Ik denk dat Vegas, met de lage temperaturen, nachtrace en de lage luchtweerstand, voor ons moet werken", zo verklaart Sargeant tegenover Motorsport.com. Sargeants teamgenoot Albon is ook van mening dat het een kansrijk weekend is voor het team van Williams. "Het is een circuit dat qua lay-out bij ons moet passen, maar ook qua temperatuur. Dus de kwalificatie zal voor iedereen heel interessant zijn om te proberen de banden in die temperaturen te laten werken. Dat zal echt niet gemakkelijk zijn, maar het past wel veel meer bij onze auto", zo verklaart Albon tegenover Motorsport.com.
Dit bericht op Instagram bekijken
Blokkeren van de voorbanden probleem voor Williams
Albon ziet echter ook een mogelijk probleem voor Williams. Sommige bochten van het circuit bevorderen namelijk het blokkeren van de voorbanden, wat dit jaar een zwak punt van de Williams-bolide is gebleken. "Het is een vrij eenvoudig circuit qua lay-out, het is vrij makkelijk te leren", zo vertelt Albon. "De baan is best interessant, er zijn nogal wat gecombineerde bochten, die niet gemakkelijk zijn en kunnen leiden tot geblokkeerde voorbanden. Dat is niet geweldig voor onze auto, maar we gaan het zien. Ook de hobbels kunnen nog een obstakel gaan vormen", aldus Albon.
"Inhalen op dit circuit moeilijker dan het lijkt"
Albon denkt dat de lay-out van het circuit normaal gesproken moet leiden tot veel inhaalacties, want er zijn veel mogelijkheden om in te halen. Maar hij denkt ook dat de langzame bochten voorafgaand aan de rechte stukken wel eens voor moeilijkheden kunnen gaan zorgen. Hij wijst hierbij naar het circuit in Mexico. "In de lay-out zijn de rechte stukken absoluut enorm", zo vertelt Albon. "Maar als je kijkt naar Mexico zouden daar veel meer inhaalacties moeten zijn dan er daadwerkelijk zijn. Ook daar is een enorm recht stuk. Maar de derde sector is zo ontworpen dat het moeilijk is om te racen, want je kan niet dicht bij je voorganger blijven door die langzame bochten. Ook in Vegas is daar een voorbeeld van, waar er technisch gezien een inhaalplek zou moeten zijn, maar de langzame bochten laten het niet toe om dicht bij je voorganger te blijven."
Albon legt uit dat het juist de langzame bochten zijn die zorgen voor problemen bij het inhalen, niet de snelle bochten. "Iedereen denkt dat het juist in snelle bochten moeilijker is om bij te blijven. Dat is echter niet zo. Het zijn de bochten met lage snelheid waar we moeite mee hebben, omdat de voorkant in deze auto's zo moeilijk is, vooral als de auto's zo zwaar zijn. Dus zodra je de voorkant verliest op lage snelheid, dan ben je weg", aldus Albon. Die echter wel kansen ziet op inhaalacties in Las Vegas, omdat het volgen uit de laatste bocht wel goed te doen moet zijn.
Lees ook: General Motors nieuwe motorleverancier in Formule 1 vanaf 2028
Lees ook: Haas F1 Team reist met twee verschillende auto's af naar Las Vegas
Lees ook: Brawn: F1 rekende niet op lage temperaturen in Las Vegas