Rinus 'VeeKay' van Kalmthout heeft zich niet weten te plaatsen voor de Fast Six van de Indy 500. Tijdens de kwalificatie voor de snelste twaalf coureurs - de Fast Twelve - eindigde de Nederlander als zevende en kwam hij een tiende van een mijl tekort om de top-zes te halen. Team Penske imponeerde en was ruim sneller dan de rest.
Rinus VeeKay hoopte zich voor het derde jaar op rij op de eerste startrij te kwalificeren voor de 'The Greatest Spectacle in Racing', maar die aspiraties kregen gisteren tijdens de kwalificatie een flinke knauw. De 23-jarige Nederlander was de vierde coureur van de 34 die een tijd mocht gaan neerzetten - een fijne positie omdat de baantemperatuur dan op zijn gunstigst was - maar de coureur van Ed Carpenter Racing verloor tijdens zijn eerste van vier rondjes meteen de controle over zijn auto in bocht 3 en ging hard de muur in.
Het was dus al snel klaar voor Veekay, althans zo leek het. Ed Carpenter Racing, waar de Nederlander voor rijdt, had een reserveauto klaar staan, maar toch koos het team ervoor om de primairy auto te repareren. Het eerste deel van de Indy 500-kwalificatie duurt namelijk zeven uur en doordat de Nederlander al als vierde van de 34 coureurs aan de beurt was, had het team ook alle tijd om de auto te repareren. Het team koos ervoor om eerst een installatierun met veel downforce te doen en daarna voor de echte poging te gaan.
Met nog twee minuten en vijftig seconden te gaan begon VeeKay aan zijn snelle run, wat hem uiteindelijk nog een knappe elfde positie opleverde met een gemiddelde van 232.419 mijl per uur over vier ronden. Bijna niemand, misschien wel helemaal niemand, had verwacht dat de nummer 21 zich nog zou kwalificeren voor de Fast Twelve, die op de zondag nog kans maken op de pole position.
Dit bericht op Instagram bekijken
VeeKay komt net tekort voor Fast Six, Penske razendsnel
Op zondag werd deze Fast Six verreden. De Nederlander kwam als tweede coureur in actie en was nog sneller dan op de zaterdag. De openingsronde van VeeKay was met een gemiddelde van 233.499 mijl per uur net sneller dan zijn eerste ronde op de zaterdag (233.448) en waar het verval gisteren best groot was, was dat vandaag iets minder het geval. De Hoofddorper noteerde met 232.777 en 232.194 mijl per uur twee snellere rondes dan op de zaterdag (232.614 en 231.957 mijl per uur gemiddeld). En zijn laatste ronde met een gemiddelde van 231.975 mijl per uur was opnieuw sneller dan zijn laatste ronde op de zaterdag (231.663 mijl per uur gemiddeld). Hiermee kwam de Nederlander uiteindelijk op een gemiddelde van 232.610, wat een kleine twee tienden van een mijl sneller was dan zijn tijd op de zaterdag. Een mooie stap voorwaarts dus voor de Nederlander, die na zijn rondjes sprak over "bonusrondjes", die hij na zijn crash van gisteren niet meer had verwacht.
Uiteindelijk was het net niet genoeg voor de coureur van Ed Carpenter Racing om naar de Fast Six te gaan. De Nederlander eindigde als zevende, een tiende achter de nummer zes, en zal volgende week ook als zevende van start gaan tijdens de Indy 500.
De top-zes van de Fast Twelve strijdt later vanavond om de pole position voor de belangrijkste IndyCar-race van het seizoen. Santino Ferrucci (A.J. Foyt Racing), Kyle Larson (Arrow McLaren), Alexander Rossi (Arrow McLaren), Josef Newgarden (Penske), Will Power (Penske) en Scott McLaughlin (Penske) zullen gaan strijden om de pole op de oval van de Indianapolis Motor Speedway.
Dit bericht op Instagram bekijken
De grote favorieten daarvoor zijn de drie Penske-coureurs. Zij waren met 233.286 (Newgarden), 233.483 (Power) en 233.492 (McLaughlin) mijl per uur gemiddeld, wat meer dan twee tienden van een mijl sneller is dan de rest. Will Power, die de tweede tijd noteerde in de Fast Twelve, zei zelfs dat zijn auto niet goed aanvoelde in de bochten en verwacht nog een flinke stap te kunnen zetten. Gisteren reed hij namelijk nog vier ronden met een gemiddelde van 233.7 mijl per uur.
De Fast Six is zo meteen om 23:30 Nederlandse tijd.
Dit bericht op Instagram bekijken
Lees ook: Verstappen na zwaarbevochte zege: "Had laatste tien tot vijftien rondjes geen grip meer"
Lees ook: Sergio Pérez na P8 in Imola: "Dit was het maximaal haalbare"
Lees ook: Leclerc eerste Ferrari-coureur op podium sinds Schumacher in 2006