Nolan Siegel heeft zich niet geplaatst voor de 108e editie van de Indy 500. De 19-jarige Amerikaan deed er alles aan, maar crashte tijdens zijn laatste poging. Terwijl Marcus Ericsson en Graham Rahal door het oog van de naald zijn gekropen.
Katherine Legge (Dale Coyne Racing), Marcus Ericsson (Andretti Global), Graham Rahal (Rahal Letterman Lanigan Racing) en Nolan Siegel (Dale Coyne Racing) waren de vier traagste coureurs tijdens de kwalificatie op de zaterdag en streden op de zondag tijdens de 'Last Change Qualifying' voor de plekken 31 tot en met 33 op de grid. Dit betekende dat één van de vier coureurs 'gebumped' zou worden en dus niet deel zou mogen nemen aan de 108e editie van de Indy 500.
Ericsson maakt blunder
Siegel kwam tijdens de sessie van een uur als eerste het circuit op, aangezien hij de langzaamste auto was in de kwalificatiesessie van zaterdag. Na zijn harde crash tijdens de training op vrijdag - toen Siegel met zijn auto op zijn zij kwam te liggen - maakte de Amerikaan tijdens de 'Last Change Qualifying' gebruik van een reserveauto, waarop het chassis van Jack Harvey gemonteerd was, dat gebruikt wordt voor de road courses (de 'gewone' circuits). Dit is een enorm nadeel, want tijdens de Indy 500 wordt er gebruik gemaakt van een speciaal chassis dat specifiek gebouwd is voor de race op de oval van de Indianapolis Motor Speedway. Dat speciale chassis is zo gebouwd om zo min mogelijk luchtweerstand te hebben, waardoor je zo snel mogelijk kan gaan tijdens 'The Greatest Spectacle in Racing'. Dat chassis heeft Siegel echter met zijn crash vrijdag volledig gesloopt. Hierdoor is de 19-jarige Amerikaan vrijwel kansloos om zich te plaatsen voor de Indy 500.
Siegel's eerste run was een gemiddelde van 229.566 mijl per uur over zijn vier rondjes, wat sneller was dan zijn tijd die hij noteerde tijdens de kwalificatie op de zaterdag, maar het was onwaarschijnlijk dat dit goed genoeg zou zijn om zich te plaatsen voor dé belangrijkste IndyCar-race van het jaar. Daarvoor was de 19-jarige coureur afhankelijk van problemen bij of fouten van de andere drie coureurs.
Ericsson, de tweede coureur die reed, maakte zo'n foutje. De Indy 500-winaar van 2022 dacht namelijk al klaar te zijn met zijn vier rondjes en ging van zijn gas af, maar vergat dat hij nog een vierde ronde moest afleggen. Hij voltooide uiteindelijk wel zijn run, maar noteerde door zijn fout slechts een gemiddelde van 220.702 mijl per uur. De Zweed bevond zich in deze sessie, nadat hij donderdagmiddag in bocht 4 hard de muur in was gegaan, waarna hij moest overstappen op een reserveauto.
Legge en Rahal sneller dan Siegel
Legge pakte vervolgens de eerste plaats ondanks twee grote momenten tijdens haar wilde run van vier ronden, maar kwam wel tot een gemiddelde 230.092 mijl per uur.
Rahal was de volgende die zou vertrekken, en hoewel zijn eerste ronde een gemiddelde snelheid van 230.396 mijl per uur bedroeg, nam zijn snelheid af naarmate zijn ronden vorderden. Zijn gemiddelde was uiteindelijk 229.974 mijl per uur, wat genoeg was voor P2. De Amerikaan, die voor het tweede jaar op rij in de 'Last Change Qualifying' zat, klaagde over zijn motor en was bang dat hem hetzelfde lot te wachten stond als vorig jaar: zich niet kwalificeren voor de Indy 500.
Ericsson verbetert, Siegel valt buiten de boot
Tijdens de 'Last Change Qualifying-sessie' is het ook mogelijk om meerdere pogingen te wagen om je tijd te verbeteren. Echter, neem je dan wel een risico, want je eerdere tijd vervalt wanneer je een nieuwe poging gaat ondernemen.
Ericsson besloot halverwege de sessie om deze gok te nemen en reed een aantal afkoelrondjes om zich zo voor te bereiden op zijn cruciale laatste run. Zijn Andretti-team wachtte zo laat als ze durfden, om het beste uit de baanomstandigheden te halen. De Andretti-coureur pakte de groene vlag met nog maar zes minuten te gaan en zette zijn plaats in de Indy 500 op het spel. De Zweed reed uitstekende ronden en noteerde een gemiddelde van 230,027 mijl per uur over zijn vier rondjes, waarmee hij naar de tweede tijd achter Legge ging.
Hiermee was Legge definitief gekwalificeerd voor 'The Greatest Spectacle in Racing', maar was het Siegel die buiten de boot viel. Dat was voor de jonge Amerikaan de aanleiding om nog een laatste poging te wagen. Hij produceerde een openingsronde van 229.288 mijl per uur, voordat hij in de tweede ronde bij het uitkomen van bocht 1 de muur raakte, waardoor hij de controle verloor en in de barrières van bocht 2 belandde.
Dit bericht op Instagram bekijken
Hiermee viel het doek voor Siegel, die zich niet wist te kwalificeren voor de Indy 500. Legge, Ericsson en Rahal zullen als op de elfde en laatste starten tijdens de IndyCar-race van het seizoen. Hieronder is de hele startopstelling te zien voor de race, die volgende week zondag rond 18:30 Nederlandse tijd van start zal gaan op de oval van de Indianapolis Motor Speedway.
Dit bericht op Instagram bekijken
Lees ook: Rinus VeeKay haalt Fast Six Indy 500 niet, Penske imponeert
Lees ook: Rinus Veekay kwalificeert zich na crash op fenomenale wijze voor de Fast Twelve Indy 500
Lees ook: Verstappen na zwaarbevochten zege: "Had laatste tien tot vijftien rondjes geen grip meer"